Pengiklanan jawatan kosong adalah melalui Portal Rasmi SPAJ (https://espaj.johor.gov.my/), Media Sosial Rasmi SPAJ (Facebook) dan akhbar tempatan.
//= base_url() ?>
Pengiklanan jawatan kosong adalah melalui Portal Rasmi SPAJ (https://espaj.johor.gov.my/), Media Sosial Rasmi SPAJ (Facebook) dan akhbar tempatan.
Permohonan pekerjaan boleh dibuat melalui pendaftaran di Sistem Pengurusan Tenaga Kerja (eSPAJ) di pautan: https://espaj.johor.gov.my/. Permohonan yang dibuat selepas tarikh iklan ditutup tidak akan diproses lanjut oleh SPAJ. Permohonan oleh calon yang menamatkan pengajian di peringkat Sijil/ Diploma/ Ijazah/ Sarjana perlu memastikan bahawa tarikh kelulusan senat adalah sebelum tarikh tutup iklan.
Had umur dibenarkan adalah :
Permohonan jawatan kosong adalah terbuka kepada semua warganegara Malaysia, walau bagaimanapun keutamaan akan diberikan kepada anak kelahiran negeri Johor. Bagi pemohon yang bukan kelahiran negeri Johor hendaklah bermastautin di Negeri Johor melebihi lima (5) tahun.
Panggilan temu duga akan dibuat melalui Portal Rasmi SPAJ (https://espaj.johor.gov.my/.), e-mel dan SMS yang didaftarkan dalam Sistem eSPAJ dalam tempoh tujuh (7) hari secara berperingkat sebelum temu duga dilaksanakan. Selain itu, pemakluman berkaitan panggilan temu duga akan dibuat melalui Media Sosial Rasmi SPAJ (Facebook).
Boleh dipertimbangkan oleh SPAJ dalam keadaan berikut:
Sila rujuk panduan menghadiri temu duga di pautan https://espaj.johor.gov.my/website/pusat_temu_duga
Tidak.
Keputusan temu duga akan dikeluarkan kepada calon melalui Portal Rasmi SPAJ (https://espaj.johor.gov.my/.), e-mel dan SMS yang didaftarkan di dalam Sistem eSPAJ. Selain itu, hebahan pemakluman keputusan temu duga akan dibuat melalui Media Sosial Rasmi SPAJ (Facebook).
Setelah keseluruhan sesi temu duga jawatan tersebut selesai dilaksanakan dan mendapat kelulusan Suruhanjaya. Keputusan temu duga akan dimaklumkan kepada calon dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh kelulusan Suruhanjaya.
Calon boleh merujuk kepada prosedur Tawaran Pelantikan melalui Sistem Pengurusan Tenaga Kerja (eSPAJ) pautan infografik [ Klik Disini ]
PSEE adalah Penilaian memasuki perkhidmatan awam Johor yang dilaksanakan secara atas talian melalui Sistem Pengurusan Tenaga Kerja (eSPAJ). Calon boleh mengakses sistem eSPAJ secara online di mana-mana sahaja lokasi yang mempunyai kemudahan capaian internet dengan menggunakan komputer dan komputer riba (laptop).
Calon hendaklah mendaftar dan menghantar permohonan melalui Sistem Pengurusan Tenaga Kerja (eSPAJ) di pautan di pautan (https://espaj.johor.gov.my/.). Hanya calon-calon yang memenuhi syarat dan melepasi asas tapisan sahaja akan dipanggil menduduki peperiksaan online.
Pemakluman akan dibuat melalui Portal Rasmi SPAJ (https://espaj.johor.gov.my/.), e-mel dan SMS kepada calon dalam tempoh tujuh (7) hari sebelum tarikh peperiksaan online dilaksanakan. Selain itu, pemakluman berkaitan peperiksaan online akan dibuat melalui Media Sosial Rasmi SPAJ (Facebook).
Calon tidak dibenarkan untuk menukar tarikh peperiksaan online yang telah dijadualkan oleh pihak SPAJ.
Tidak. Ketetapan tarikh dan masa yang ditetapkan adalah muktamad dan calon hendaklah membuat persediaan sewajarnya. Bagi mengelakkan terlepas sebarang pemakluman, calon perlu sentiasa menyemak dari semasa ke semasa di Portal Rasmi SPAJ (https://espaj.johor.gov.my/.), e-mel dan SMS yang didaftarkan dalam sistem eSPAJ.
Sekiranya e-mel yang dihantar oleh SPAJ tidak diterima, calon boleh membuat semakan di folder 'SPAM/JUNK' e-mel calon. Calon diminta menghubungi pihak SPAJ sekiranya perlu.
PSEE terdiri daripada 3 seksyen iaitu:
Keputusan PSEE akan dimaklumkan dalam tempoh 25 hari bekerja dari tarikh PSEE dijalankan.
Keputusan peperiksaan online adalah muktamad dan sebarang rayuan tidak akan dipertimbangkan.
Pemakluman akan dibuat melalui Portal Rasmi SPAJ (https://espaj.johor.gov.my/.), e-mel dan SMS kepada calon dalam tempoh tujuh (7) hari sebelum tarikh Profession Assessment Centre (PAC) dilaksanakan. Selain itu, pemakluman berkaitan peperiksaan online akan dibuat melalui Media Sosial Rasmi SPAJ (Facebook).
Secara umumnya, calon tidak dibenarkan bertukar pusat atau tarikh ujian yang telah ditetapkan. Walau bagaimanapun, calon boleh memohon untuk bertukar pusat atau tarikh sekiranya terdapat justifikasi yang kukuh tertakluk kepada pertimbangan SPAJ.
Tidak. Ketetapan tarikh dan masa yang ditetapkan adalah muktamad dan calon hendaklah membuat persediaan sewajarnya. Bagi mengelakkan terlepas sebarang pemakluman, calon perlu sentiasa menyemak dari semasa ke semasa di Portal Rasmi SPAJ (https://espaj.johor.gov.my/.), e-mel dan SMS yang didaftarkan dalam sistem eSPAJ.
Calon hendaklah berpakaian formal (pakaian pejabat) sepanjang PAC dijalankan.
Profession Assessment Centre (PAC) akan berlangsung dalam tempoh setengah sehingga satu hari tertakluk kepada jawatan dan modul yang ditetapkan.
Pemakluman akan dibuat melalui Portal Rasmi SPAJ (https://espaj.johor.gov.my/.), e-mel dan SMS kepada calon dalam tempoh tujuh (7) hari sebelum tarikh Ujian Pemeriksaan Fizikal, Pancaindera dan Kecergasan (UFPK) dilaksanakan. Selain itu, pemakluman berkaitan peperiksaan online akan dibuat melalui Media Sosial Rasmi SPAJ (Facebook).
Tidak. Ketetapan tarikh dan masa yang ditetapkan adalah muktamad dan calon hendaklah membuat persediaan sewajarnya. Bagi mengelakkan terlepas sebarang pemakluman, calon perlu sentiasa menyemak dari semasa ke semasa di Portal Rasmi SPAJ (https://espaj.johor.gov.my/.), e-mel dan SMS yang didaftarkan dalam sistem eSPAJ.
Bagi lelaki: T-shirt sukan berkolar, seluar tracksuit panjang dan berkasut sukan. Pemakaian seluar pendek adalah dilarang sama sekali.
Bagi wanita: T-shirt sukan lengan panjang, seluar tracksuit panjang, bertudung (beragama Islam) dan berkasut sukan. Pemakaian baby t-shirt, legging dan yoga pants adalah dilarang sama sekali.
Calon yang mengandung tidak digalakkan hadir kerana akan melibatkan ujian kecergasan.
Proses mengesahkan lantikan seseorang pegawai yang telah bersetuju menerima tawaran pelantikan ke jawatan tetap dan telah memenuhi syarat tawaran.
Mengesahkan bahawa pegawai telah memenuhi syarat tawaran pelantikan iaitu diperakui sihat oleh Pengamal Perubatan Berdaftar dan memenuhi Akuan Berkanun semasa melaporkan diri bertugas dan pegawai menandatangani Aku Janji selepas melapor diri bertugas.
Dokumen-dokumen yang diperlukan seperti berikut:
Boleh
Tatacara permohonan Pengesahan Pelantikan hendaklah dibuat secara atas talian melalui Modul Pengesahan Pelantikan di dalam sistem eSPAJ bersama dokumen yang diperlukan. Jabatan yang gagal memuatnaik dokumen dalam tempoh yang ditetapkan hendaklah memberi penjelasan bertulis.
Tempoh proses ketua Jabatan mengemukakan permohonan Pengesahan Pelantikan pegawai kepada SPAJ dalam tempoh empat belas (14) hari daripada tarikh pegawai tersebut melapor diri.
Tarikh Pengesahan Pelantikan adalah pada tarikh pegawai melapor diri di tempat bertugas yang ditetapkan oleh Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, Pejabat Setiausaha Kerajaan Johor.
Pengesahan Dalam Perkhidmatan bermaksud proses memperakukan pegawai yang telah memenuhi semua syarat yang dinyatakan dalam skim perkhidmatan atau apa-apa syarat lain yang ditentukan dari semasa ke semasa. Setiap pegawai yang dilantik dikehendaki berkhidmat dalam tempoh percubaan satu (1) tahun hingga tiga (3) tahun dan mendapat perakuan oleh Ketua Jabatan.
Syarat-syarat adalah seperti berikut:
Dokumen-dokumen yang diperlukan untuk proses urusan Pengesahan Dalam Perkhidmatan adalah seperti berikut:
Tatacara permohonan Pengesahan Dalam Perkhidmatan hendaklah dibuat secara atas talian melalui Modul Pengesahan Dalam Perkhidmatan di dalam sistem eSPAJ bersama dokumen yang diperlukan. Jabatan yang gagal memuatnaik dokumen dalam tempoh yang ditetapkan hendaklah memberi penjelasan bertulis.
Tempoh proses permohonan Pengesahan Dalam Perkhidmatan adalah dalam tempoh tiga (3) bulan dari tarikh pegawai itu layak diperakukan untuk pengesahan, dengan syarat perakuan itu dikemukakan tidak kurang dari tempoh percubaan minimum.
Perakuan permohonan Pelanjutan Tempoh Percubaan boleh dikemukakan kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Awam apabila pegawai gagal untuk disahkan dalam perkhidmatan sebaik sahaja tamat tempoh percubaan satu (1) hingga tiga (3) tahun).
[Pelanjutan Tempoh Percubaan]
Pelanjutan tempoh percubaan bertujuan untuk memberi peluang kepada kategori pegawai seperti berikut:
Dokumen-dokumen yang diperlukan untuk proses urusan Pelanjutan Tempoh Percubaan adalah seperti berikut:
Tempoh percubaan seseorang pegawai hanya boleh dilanjutkan tidak melebihi 12 bulan. Walau bagaimanapun, Suruhanjaya dalam keadaan tertentu boleh melanjutkan tempoh percubaan melebihi 12 bulan tertakluk kepada pertimbangan Suruhanjaya.
Pemberian Taraf Berpencen layak diberikan kepada pegawai yang telah disahkan dalam perkhidmatan (menolak Skim KWSP) dan telah berkhidmat genap tempoh selama tidak kurang dari tiga (3) tahun perkhidmatan yang boleh dimasuk kira serta mendapat perakuan daripada Ketua Jabatan.
Dokumen-dokumen yang diperlukan untuk proses urusan Pemberian Taraf Berpencen adalah seperti berikut:
Tatacara permohonan hendaklah dibuat secara atas talian melalui Modul Pemberian Taraf Berpencen di dalam sistem eSPAJ bersama dokumen yang diperlukan. Jabatan yang gagal memuatnaik dokumen dalam tempoh yang ditetapkan hendaklah memberi penjelasan bertulis.
Waktu operasi :
Isnin hingga Khamis : 8.00 pagi hingga 5.00 petang
Waktu Rehat : 1.00 petang hingga 2.00 petang
Jumaat : 8.00 pagi hingga 12.15 tengahari
: 2.45 petang hingga 5.00 petang
Waktu Rehat : 12.15 petang hingga 2.45 petang
Tutup pada Sabtu dan Ahad
Tutup pada hari kelepasan am
No Telefon Utama SPAJ : +607-2666422 & +607-2666423
Sambungan :
1. Bahagian Pentadbiran
2. Bahagian Pengambilan
3. Bahagian Perkhidmatan
4. Bahagian Pengurusan Maklumat (ICT)
Emel Rasmi : spaj@johor.gov.my
Perkhidmatan WhatsApp Business : +607-2666422
*Semua waktu operasi perkhidmatan adalah merujuk kepada waktu operasi pejabat